Protestacties van landbouwers zorgen voor hinder in het verkeer. Ze blokkeren enkele wegen om de strenge Europese milieunormen en hun dalende inkomsten aan te kaarten.
Wat zijn de gevolgen voor de werknemer die door de wegblokkades met vertraging op niet op de arbeidsplaats aankomt ?
Wat zijn de gevolgen van de blokkades in Frankrijk en Duitsland voor de werkgever ?
Werknemer geraakt niet of niet tijdig op het werk
Onderbroken arbeidsdag
Het recht op gewaarborgd dagloon ontstaat wanneer de werknemer die zich normaal naar het werk begeeft, vertraging oploopt of helemaal niet aankomt.
De oorzaak van de vertraging of van het niet bereiken van de arbeidsplaats moet zich voordoen op de weg naar het werk en onafhankelijk zijn van de wil van de werknemer. Het betreft hier dus een onvoorziene omstandigheid zoals de blokkade van de landbouwers.
Wanneer de oorzaak de situatie van de werknemer enkel wat bemoeilijkt, maar niet op een redelijke wijze onmogelijk maakt, is er geen sprake van gewaarborgd dagloon.
Het gaat hier dus om de werknemers die zich normaal naar het werk begeven, maar omwille van de wegblokkades hun arbeidsplaats niet of niet tijdig bereiken
Gezien het onvoorspelbaar karakter van de wegblokkades, zal voor de eerste dag in de meeste gevallen recht zijn op gewaarborgd dagloon.
Tijdelijke werkloosheid
Blijven de wegblokkades aanhouden, dan kan desgevallend beroep gedaan worden op tijdelijke werkloosheid. Het Beheerscomité van de RVA moet haar goedkeuring geven.
Werknemer geraakt op het werk, maar kan het werk niet uitvoeren
De werkloosheid die het gevolg is van wegblokkades, wordt beschouwd als werkloosheid ten gevolge van een sociale actie. Het Beheerscomité van de RVA moet haar goedkeuring geven.
Werknemers buiten de transportsector die zich normaal naar het werk begeven maar die het werk niet kunnen aanvatten, bijvoorbeeld omwille van gebrek aan levering van grondstoffen of uitputting van de voorraden door de wegblokkades, hebben in principe recht op uitkeringen voor zover ze het werk nog niet hebben aangevat.
Werknemer uit de transportsector
Voor de chauffeurs hanteert het beheerscomité van de RVA de volgende principes:
- De werknemers uit de transportsector die werkloos worden terwijl ze goederen vervoeren, hebben geen recht op uitkeringen. Zij hebben voor die dag recht op gewaarborgd dagloon.
- De chauffeur die nog niet is vertrokken uit het bedrijf, heeft recht op uitkeringen indien een verklaring wordt toegevoegd van de werkgever en de werknemer dat de werknemer het werk nog niet heeft aangevat. Er is geen recht op gewaarborgd dagloon.
- De chauffeur die vastzit in het buitenland en nog niet op weg is maar bijvoorbeeld in een hotel de blokkades afwacht, heeft recht op uitkeringen indien het gaat om het verlies van een volledige arbeidsdag en uit een verklaring op eer blijkt dat de werknemer geen recht heeft op loon of loon voor de beschikbaarheidsuren.
De minimumverblijfsvergoeding voor overnachting wordt niet als loon beschouwd.
Wat betekent dit voor de werkgever?
De wegblokkades kunnen een impact hebben op u als werkgever. Als de werknemer niet of te laat op het werk aankomt, is er in principe recht op gewaarborgd dagloon.
Tijdelijke werkloosheid is in bepaalde gevallen mogelijk na goedkeuring van het beheerscomité van de RVA.